Монголчууд хэтэвчиндээ итгэхгvй байна

Эгэл бор амьдралтай олон монгол айл арай хямд vнэтэй гэдэг шалгуураар зах, бєєний тєвийг зорьж, ихэвчлэн хvнс, єдєр тутмын ахуйн хэрэглээнийхээ барааг худалдаж авдаг. Ингэхдээ удаан эдэлгээтэй бараанд харц шиддэг ч худалдан авалт буурчээ. Олдог хэд нь нэмэгдээгvй хэр нь vе vе vнэ єсєєд эргэж буурдаггvй тул тvрийвчнийхээ нимгэн, зузаанд ч итгэхгvй байгаа нь тэр. Хэтэвчин дэх хэдээ шавхаад цахилгаан бараа авчихлаа гэхэд маргааш юугаараа унаанд сууж, хvнсээ залгуулах вэ хэмээн толгойгоо гашилгахаас болгоомжилж байна.

Манай улсад дэлхийн эдийн засгийн хямралын нєлєє єнгєрсєн оны сvvлчээс эхэлж мэдрэгдсэн. Vйлдвэрлэгчид vvдээ хааж, ажилгvйчvvдийн тоо нэмэгдэж буй энэ vед монголчуудын амьдралд хонгилын vзvvрийн гэрэл сvvмэлзэж байгаа эсэх нь чухал билээ. Нээлттэй нийгэм форумаас эдийн засгийн хямралын vеийн єрхийн тєсєвт "Хэрэглэгчийн итгэлийн индекс" судалгааг хийжээ.

ХЭРЭГЛЭГЧДИЙН ТАВХАН ХУВЬ НЬ ОРОН СУУЦ ХУДАЛДАЖ АВАХ НЬ
Хэрэглэгчийн итгэлийн индекс /ХИИ/-ийг єнєєгийн болон ирээдvйн ажлын олдоц, єрхийн орлогын тухай таван асуултад єгсєн мэдээллийг ашиглан тооцжээ. Судалгааны багийнхан "ХИИ 36,7 хувь байгаа нь нийслэлд байдал муудсаныг харууллаа" гэж дvгнэв. Ихэнх єрхийн гишvvд удаан эдэлгээтэй ч, єндєр vнэтэй бараа худалдаж авах сонирхолгvй байгааг баталж байна. Тиймээс ирэх хагас жилд нийт єрхийн 16 хувь нь vл хєдлєх хєрєнгє, vvнээс тавхан хувь нь орон сууц худалдаж авахаар тєлєвлєжээ.

ХVЙСИЙН ЯЛГАА АЖИЛГVЙДЭЛ, ЯДУУРАЛ VVСГЭЖ БАЙНА
Улаанбаатар хотод ядуурлын тєвшин 57,5 хувь байгаа нь бусад судалгаатай харьцуулахад єндєр vзvvлэлт юм. "Єрхийн нийгэм, эдийн засгийн судалгаа"-аар єнгєрсєн онд нийслэлийн ядуурлын тєвшин 21,9 хувь байжээ. Ажилгvйдлийн тєвшин 10 хувь байгаа нь ч санаа зовоож буйг судлаачид тэмдэглэлээ. Орон сууцны нєхцлєєр нь ажилгvйдлийн тєвшинг ялгаж vзэхэд ядуурлын нэгэн адил эрс тэс ялгаатай байгаа юм. Гэр хороолодд ажилгvйдлийн тєвшин орон сууцны оршин суугчдынхаас хоёр дахин илvv байна.

Хvйсийн ялгаа нь ажилгvйдэл, ядуурал, орлогын vзvvлэлтэд хамгийн ихээр нєлєєлдєг. Эмэгтэйчvvдийн дунд ажилгvйдлийн тєвшин эрэгтэйчvvдийнхээс гурав орчим хувиар єндєр байгаа. Тvvнчлэн эмэгтэй тэргvvнтэй єрхийн ядуурлын тєвшин эрэгтэй тэргvvнтэй єрхийнхєєс зургаан хувиар єндєр байгаа аж.

ТЄР ХЭРЭГЛЭЭГ УРАМШУУЛАХ ХЭРЭГТЭЙ БОЛЖЭЭ
Орос, Хятад, Япон, Франц зэрэг хєгжингvй орны Засгийн газар vйлдвэрлэгчидээ дэмжиж, хэрэглээг урамшуулах бодлого барьж байгаа. Манай ємнєд хєршид л гэхэд Засгийн газар нь дєрвєн триллион юанийг зах зээлдээ нийлvvлж, зээл олгож байгаа билээ. Vvн шиг "Дэмжлэгийн сан" Монголд vгvйлэгдэж байна.
Эдийн засгийн нийт эрэлтийн хамгийн том бvрэлдэхvvн хэсэгт хувийн хэрэглээний зардал ордог. Манай улсад ч бvтээгдэхvvн, vйлчилгээний хамгийн том худалдан авагч нь гэр бvлvvд юм. Vндэсний статистикийн хорооны мэдээлснээр єнгєрсєн онд єрхийн хэрэглээ ДНБ-ий 52 хувийг эзэлжээ.

Иргэд зардлаа тєлєвлєхдєє орлого, ажил эрхлэлт, vнийн тєвшин, банк санхvvгийн тогтвортой байдал одоо болон ирээдvйд яаж єєрчлєгдєх талаарх таамаглалдаа vндэслэн шийдвэр гаргадаг.
Хэрэглэгчийн итгэл алдарч байгаа энэ vед тєрийн бодлогыг олон нийтэд тодорхой, шуурхай мэдээлэх нь "амь тариа" болно гэж судлаачид vзэж байна. Ойрын хугацаанд бvтээгдэхvvн, vйлчилгээний эрэлт бага байх хандлагатай тул тєр хэрэглээг урамшуулах бодлого явуулах хэрэгтэй гэж эдийн засагчид зєвлєж байгаа юм.



No comments: